Hijriah: Loading...

Masehi: Loading...

Banda Aceh, Aceh, Indonesia 23111

Penerapan Metode Ceramah melalui Media Proyector LCD dalam Pembelajaran SKI Kelas VIII MTsS Al-Islamiyah

Authors

  • Haidir Haidir Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Nirwana Anas Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Wahyu Sakban Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Three Wulan Ramdhani Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.22373/jm.v12i4.9965

Keywords:

Methods, Strategies, Junior High School

Abstract

Passive learning is learning where students have no curiosity, no questions and no interest in the results. The point is that there is no response from students. While active learning is learning where students have the desire to know more by asking and answering questions, needing information for problem solving, and investigating ways to do their work. In the research process, researchers found that Islamic Cultural History (SKI) subject teachers who initially only used the lecture method without being supported by learning media innovated using LCD projector media in the learning process. Therefore, through the results of this study, the researchers tried to analyze how the results of using the lecture method supported by using LCD projector media in learning Islamic Cultural History (SKI) in class VIII Madrasah Tsanawiyah Al-Islamiyah.

References

Akbar, M., Harun, A. H., & Imran. (2016). Pemanfaatan Media Lcd Proyektor Terhadap Minat Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Pkn Di Kelas Viii Smp Negeri 4 Palu. Jurnal Edu-Civic, 4(2), 14.

Akmalia, R. (2022). Intensitas Motivasi Berprestasi Melalui Pembelajaran Daring. Pionir: Jurnal Pendidikan, 10(3), 1–11. https://doi.org/10.22373/pjp.v10i3.12174

Andi Abd. Muis dan Arifuddin. (2018). Metode Mengajar Guru Pendidikan Agama Islam di Sekolah (M. P. Imrawati, S.Pd.I (ed.); Pertama). Lembaga Penerbitan Universitas Pare-pare.

Budiyanto, M. A. K. (2016). Sintaks 45 Metode Pembelajaran dalam Student Centered Learning (SCL) (Pertama). Universitas Muhammadiyah Malang.

Dr. H. Mudzakkir Ali, M. (2012). ilmu_pendidikan_islam_ioQRec (pp. 69–70).

Muflihah, A., & Maksum, K. (2016). Penerapan Metode Scramble Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Ski Kelas V Mi Al-Iman Sorogenen. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 6(1), 61. https://doi.org/10.21927/literasi.2015.6(1).61-75

Mukrimaa, S. S. (2014). 53 Metode Belajar Pembelajaran. 212.

Nurdyansyah. (2019). Media Pembelajaran Inovatif (P. Rais (ed.); Pertama, Vol. 59). UMSIDA Press.

Pito, A. H. (2018). Media Pembelajaran dalam Perspektif Al-Qur’an. Andragogi: Jurnal Diklat Teknis Pendidikan Dan Keagamaan, 6(2), 97–117. https://doi.org/10.36052/andragogi.v6i2.59

Purba, pratiwi B. dkk. (2021). Kurikulum dan Pembelajaran. In R. Watrianthos (Ed.), Gastronomía ecuatoriana y turismo local. (Pertama, Vol. 1, Issue 69). Yayasan Kita Menulis.

Rosa, A. (2013). Tafsir Kontemporer (Metode dan Otientasi Modern dari para Ahli dalam Menafsirkan ayat al Qur`an). In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9).

Tambak, S. (2014). Metode Ceramah: Konsep Dan Aplikasi Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Tarbiyah, 21(2), 375–401.

Wagiyo. (2020). Analisis Penggunaan Proyektor Lcd Sebagai Alat Bantu Proses Belajar Mengajar Pada Fakultas Ekonomi & Bisnis Universitas Muhammadiyah Pringsewu Lampung. Jurnal IImiah Ekonomi Manajemen, 10(2087-0434 e-ISSN 2599-0810), 1–9.

Downloads

Published

2022-12-31

Issue

Section

Artikel