Hijriah: Loading...

Masehi: Loading...

Banda Aceh, Aceh, Indonesia 23111

DASAR EPISTEMOLOGI DALAM FILSAFAT PENDIDIKAN ISLAM

Authors

  • Abidin Nurdin Universitas Malikussaleh, Aceh
  • Sri Astuti A. Samad Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh
  • Munawwarah A. Samad Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh

DOI:

https://doi.org/10.22373/jm.v9i2.5183

Keywords:

Epistemology, Revelation, Philosophy, Islamic Education

Abstract

Epistemology is the study of the source of knowledge or theories about science. Islamic epistemology views everything in a holistic manner that is not separate between aspects of the world and the hereafter, besides containing worldly values but also contains aspects of the afterlife. Epistemologically, knowledge in Islam is based on two things; first, through rational knowledge; secondly, through religious knowledge and experience, first is knowledge about beings and second is Divine reality. Therefore, in the philosophy of Islamic education, the source of knowledge is revelation over reason and the five senses. Revelation as the source of knowledge is what gives certainty to human reason about truth. Crisis of morality or human behavior is now an important factor occupying the epistemology base of true Islamic education, because education that is only able to educate intellectually and good skills is clearly considered a failure without being decorated with noble character.

References

Abdullah, Abdurrahman Saleh. 2005. Teori-teori Pendidikan berdasarkan Al-Quran, Alih Bahasa oleh Arifin dan Zainuddin, Jakarta: Renika Cipta.

Al-Attas, S. M. Naquib. 1984. Konsep Pendidikan dalam Islam; Suatu Rangka Pikir Filsafat Pendidikan Islam, Bandung: Mizan.

Al-Attas, S. M. Naquib. 1995. Islam dan Filsafat Sains, Terj. Saiful Muzani, Bandung: Mizan.

Alfi, Lailah, 2018. Konsep Ilmu Menurut Syed Muhammad Naquib Al-Attas (Analisis Buku Islam dan Filsafat Sains), Tasfiyah: Jurnal Pemikiran Islam, Vol. 2, No. 2.

Alim, Ahmad, 2013. Ilmu dan Adab dalam Islam, Adian Husaini (et.al.), Filsafat Ilmu: Perspektif Barat dan Islam, Jakarta: Gema Insani Press.

Anwar, Saeful. 2007. Filsafat Ilmu Al Ghazali: Dimensi Ontologi Dan Aksiologi, Bandung: Pustaka Setia.

Ghofur, Abdul. 2016. Konstruksi Epistemologi Pendidikan Islam (Studi Atas Pemikiran Kependidikan Prof. H. M. Arifin, M. Ed, Potensia: Jurnal Kependidikan Islam, Vol. 2, No. 2.

Husaini, Adian, 2013. Urgensi Epistemologi Islam dalam Adian Husaini (et.al.), Filsafat Ilmu: Perspektif Barat dan Islam, Jakarta: Gema Insani Press.

Langgulung, Hasan. 1986. Manusia dan Pendidikan, Jakarta: Pustaka Al-Husna.

Mustafa, 2007. Perbedaan Pendidikan Islam dan Pendidikan Barat dari Sudut Metodologi Keilmuan, Jurnal Iqra’, Vol. 3 No.1.

Mustajib, Humam. 2016. Filsafat Pendidikan Hasan Langgulung, El-Tarbawi: Jurnal Penddidikan Islam, Volume IX, No.2.

Nata, Abuddin. 2013. Filsafat Pendidikan Islam, Jakarta: Gaya Media Pratama.

Qomar, Mujamil. 2005. Epistemologi Pendidikan Islam: Dari Metode Rasional Hingga Metode Kritik, Jakarta: Erlangga.

Syafuddin, Roziq. 2013. Epistemologi Pendidikan Islam Dalam Kacamata Al-Ghazali, Dan Fazlur Rahman, Epistemé: Jurnal Pengembangan Ilmu Keislaman, Vol. 8, No. 2.

Tolchah, Moch. 2015. Filsafat Pendidikan Islam: Konstruksi Tipologis Dalam Pengembangan Kurikulum, Tsaqafah: Jurnal Peradaban Islam, Vol. 11, No. 2.

Wardi, Moh. 2013. Problematika Pendidikan Islam dan Solusi Alternatifnya (Perspektif Ontologis, Epistemologis dan Aksiologis), Jurnal Tadris, Volume 8 Nomor 1.

Zarkasyi, Hamid Fahmy. 2018. Kausalitas: Hukum Alam atau Tuhan, Membaca Pemikiran Religio-Saintifik al-Ghazali, Gontor: Unida.

Zarkasyi, Hamid Fahmy. 2015. Tamaddun Sebagai Konsep Peradaban Islam, Tsaqafah: Jurnal Peradaban Islam, Vol. 11, No. 1.

Zuhairini dkk., 2004. Filsafat Pendidikan Islam, Jakarta: Bumi Aksara.

Downloads

Published

2019-12-31

Issue

Section

Artikel