EPISTEMOLOGI KEILMUAN DALAM ISLAM: KAJIAN TERHADAP PEMIKIRAN M. AMIN ABDULLAH

Main Article Content

Musliadi Musliadi

Abstract

This article tries to answer the fundamental questions regarding epistemological problems in philosophical science discourses; the role and the influence of epistemological science in Islam and the offering constructional models of Islamic epistemological science of Amin Abdullah thinking context. Amin Abdullah is the founder of integrative-inter-connective Islamic epistemology. This integrative-inter-connective can be understood as an attempt to build a bridge knowledge of various disciplines which previously experienced a gap (normative and historical), whether religious, social, humanities, and of natural science.

Article Details

Section

Artikel

References

Abdullah, M. Amin. “Desain Pengembangan Akademik IAIN Menuju UIN Suna Kalijaga: Dari Pendekatan Dikotomis-Atomistis ke Arah Integratif-

Interdisiplinary”, dalam Zainal Abidin Bagir, Integrasi Ilmu dan Agama. Bandung: Mizan, 2005.

___________. “Filsafat Ilmu-ilmu Keislaman: Kajian Pendahuluan”, dalam Seminar Nasional Pengujian Teori. STAIN Kudus, 12 Maret 2001.

____________. “Membangun Kembali Filsafat Ilmu-Ilmu Keislaman: Tajdid dalam Perspektif Filsafat Ilmu”, dalam, Tajdid Muhammadiyah untuk Pencerahan Peradaban. Yogyakarta: MTPPI dan UAD Press, 2005.

____________. “Pengembangan Metode Studi Islam dalam Perspektif Hermeneutika Sosial dan Budaya” Jurnal Tarjih Edisi VI. LPPI-UMY dan Majelis Tarjih & PPI PP Muhammadiyah, Juli 2003.

Ali, A Mukti, Alam Pikiran Modern di India dan Pakistan. Bandung: Mizan, 1998.

___________. Ilmu Perbandingan Agama di Indonesia. Bandung: Mizan, 1998.

Ambary, Hasan Muarif. Penemuan Peradaban Jejak Arkeologis dan Historis Islam Indonesia. Jakarta: Logos, 1998.

Arkoun, Mohammed .“Topicality of the Problem of the Person in Islamic Thought”, dalam International Social Science Journal, August (1988).

_________. Al-Islam: Al-Akhlak wa Al-Siyasah, terj. Hashim Salih. Beirut: Markaz al-Inma’ wa al-Qawmi, 1990.

_________. Ayna Huwa al-Fikr al-Islamy al-Mu’ashir, terj. Hashim Salih. London and Beirut: Dar al-Saqi, 1993.

_________. Common Questions to Uncommons Unswer, diterjemahkan oleh Robert D. Lee. Boulder, Colorado: Markaz al-Inma’ wa al-Qawmi, 1987.

_________. The Concept of Authority in Islamic Thought: “La Hukma ill Lillah” dalam Islam, State and Society, K. Ferdinand and M. Mozaffer (ed.). London:Curzon Press, 1988.

Askari, Hasan & John Avery, Towards A Spiritual Humanism: A Muslim Humanist Dialogue. Ledds: Seven Mirrors Publishing House Limited, 1991.

Azra, Azyumardi. Jaringan Ulama Timur Tengah dan Kepulauan Nusantara Abad XVII dan XVIII: Melacak Akar-Akar Pembaruan Pemikiran Islam di

Indonesia. Bandung: Mizan, 1998.

_________. Pendidikan Islam, Tradisi dan Modernisasi Menuju Milenium Baru. Jakarta: Logos, 2002.

Barbour, Ian G. Issues in Science and Religion. New York: Harper Torchbook, 1966.

Daudy, Ahmad. Syeikh Nuruddin Ar-Raniry (Sejarah, Karya, Sanggahan terhadap Wujudiah di Aceh). Jakarta: Bulan Bintang, 1978.

Dhofier, Zamakhsyarie. Tradisi Pesantren: Studi tentang Pandangan Hidup Kyai. Jakarta: LP3S, 1996.

Effendi, Bachtiar. Islam dan Negara: Transformasi Pemikiran dan Praktik Politik Islam di Indonesia. Jakarta: Paramadina, 1998.

Hadi, Abdullah dan Toto Suharto, Revitalisasi Pendidikan Islam. Yogyakarta: Tiara Wacana, 2006.

Haught, John F. Perjumpaan Sains dan Agama. Bandung: Mizan, 2004.

Iqbal, Muhammad. Pembangunan Kembali Alam Pikiran Islam, terj. Osman Ralidi. Jakarta: Bulan Bintang, 1983.

Ismail, Faisal. Ideologi Hegemoni dan Otoritas Agama: Wacana Ketegangan Kreatif Islam dan Pancasila. Yogyakarta: Tiara Wacana, 1999.

Al-Jabiri, Muhammad Abid. Bunyah al-‘Aql al-‘Arabiy: Dirasah Tahliliyah

Naqdhiyyah li al-Nudzumi fi al-Ma’rifah fi al-Tsaqafah al-‘Arabiyyah.

Beirut: Markaz Dirasah al-Wihdah al-Arabiyyah, 1990.

__________. Al-Aql al-Siyasy al-Arabiy: Muhaddidatuhu wa Tajalliyatuhu. Beirut: Markaz al-Tsaqafy al-Araby, 1991.

__________. Post Tradisionalisme Islam. Yogyakarta: LKiS, 2000.

Kuntowijoyo. Islam Sebagai Ilmu. Yogyakarta: Tiara Wacana, 2007.

Leaman, Oliver. Averroes and His Philosophy. Oxford: Clarendron Press, 1988.

Lukito, Ratna. Islamic Law and Adat Encounter: The Experience of Indonesia. Jakarta: Logos, 2001.

Minhaji, Akh. Ahmad Hasan and Islamic Legal Reform in Indonesia. Yogyakarta: Kurnia Kalam Semesta, 2002.

An-Na’im, Abdullah Ahmad. Toward an Islamic Reformation: Civic liberties, Human Right and International Law. New York: Syracuse University Press, 1990.

Nakosten, Mehdi. History of Islamic Origins of Western Educations. Colorado: University Colorado Press, 1964.

Oasten, Jarich. “Cultural Anthropological Approaches” dalam Frank Whaling (ed.), Contemporary Approaches to the Study of Religion, vol. II. Berlin: Mouton Publishers, 1985.

Rusli. “Media Global dan Internet Implikasinya terhadap Agama dan Komunitas”, dalam Hermeneia: Jurnal Kajian Islam Interdisipliner, Volume 5, Nomor 2 Juli-Desember (2006), 358.

Rusyd, Ibn. Tahafut al-Tahafut. Mesir: Dar al-Ma’arif, 1981.

Solomon, Robert C. From Rationalism to Existentialism: the Existentialis and Their Nineteent-Century Backgrounds. New York: Harper & Row Publisher, 1972.

Suminto, Aqib. Politik Islam India Belanda. Jakarta: INIS, 1996.

Syahrur, Muhammad. Al-Kitab wa al-Qur’an: Qira’ah Mu’ashirah. Kairo: Sina Publisher, 1992.

Zaid, Nasr Hamid Abu. Mafhum al-Nas: Dirasat fi ‘Ulum al-Qur’an. Kairo: Al-Hai'ah al-Mishriyyah al-'Ammah li al-Kitab,1990